לימודי מגיסטר ודוקטורט בהנדסת תעשיה
מטרת תכנית לימודי המוסמכים בהנדסת תעשיה היא לאפשר לבעלי תואר ראשון במקצוע זה ובמקצועות הנדסיים ומדעיים אחרים להרחיב ולעדכן את ידיעותיהם. התכנית מיועדת להקנות ללומדים בה רקע תיאורטי נרחב ולהעמיק בנושאי דיסציפלינת הנדסת תעשיה לפי בחירתם.
בסיום הלימודים יוקנה לבוגר תוארM.S. . לימודי M.S., מיועדים לסטודנטים בעלי הישגים טובים, המבקשים לבצע עבודת מחקר (תזה מחקרית) בתחום הנדסת תעשיה. סטודנטים בעלי הישגים טובים במיוחד שהוכיחו יכולת מחקרית יכולים להגיש בקשה ללימודי תואר שלישי Ph.D.
נושאי מחקר
הפקולטה מעודדת נושאי מחקר בינתחומיים ושיתופי פעולה בין השטחים השונים בפקולטה. סטודנט מכל תחום לימוד יכול לבחור מנחה (ונושא מחקר בהתאם) מרשימת כל חברי הסגל של הפקולטה.
- בינה מלאכותית (רשתות נוירונים, למידה ממוחשבת, עיבוד שפה טבעית, …)
- שווקים אלקטרוניים ומסחר אלקטרוני
- תהליכי תפוצה (וירוסים, רעיונות, …) בקהילות אנושיות וממוחשבות
- רובוטים קוגניטיביים (בינה מלאכותית ורובוטיקה)
- תורת המשחקים וקבלת החלטות
- הנדסת תוכנה (מידול וניתוח מערכות מורכבות)
- ניהול ידע, ניהול מידע
- לוגיקה חישובית ואימות תוכניות
- הסתברות ותהליכים אקראיים
- הנדסת מערכות-שירות (מערכות תורים בבתי”ח, בנקים, …)
- חקר ביצועים מבוסס-נתונים
- פתרון בעיות אופטימיזציה באופן מהיר ויעיל
- כלכלה התנהגותית
- תיאוריות לשיווק ואסטרטגיה
- ניהול שרשראות אספקה בסביבה דינמית רבת נתונים
- נושאים מגוונים בהנדסת נתונים ומידע (Data Science)
- אלגוריתמים ברשתות
- אלגוריתמים מבוזרים
- מערכות מתיצבות עצמית
- אופטימיזציה בתנאי אי וודאות
- אבטחת רשתות
תכנית הלימודים
מקצועות לימוד למגיסטר בהנדסת תעשיה
לסטודנטים מוצע מסלול השתלמות המתבסס על לימוד בהיקף של 20 נקודות של קורסים ו-20 נקודות של עבודת מחקר (תזה). הקורסים מחולקים ארבע קבוצות:
רשימה א: מקצועות חובה. נדרשת צבירה של 3.0 נק’.
רשימה ב: כלים כמותיים. נדרשת צבירה של 8.0 נק’ לפחות (3 מקצועות).
רשימה ג: מקצועות יסוד בהנדסת תעשיה. נדרשת צבירה של 7.0 נק’ לפחות (2 מקצועות).
רשימה ד: מקצועות בחירה. סטודנט ייבחר מרשימה זו מקצועות כך שיחד עם המקצועות שייקח מרשימות א, ב, ו-ג הוא יצבור לפחות 20 נקודות. במידה והמנחה הקבוע ימליץ על הכשרה נוספת החשובה לצורך ביצוע עבודת המחקר – יידרש הסטודנט ללמוד עוד מקצוע אחד או שניים מעבר ל-20 הנקודות.
סטודנטים אשר למדו מקצועות מאחד הרשימות כחלק מלימודי הסמכה שלהם ילמדו מקצועות אחרים מאותה רשימה או ילמדו מקצועות אחרים על פי המלצת ואישור מראש של המנחה וראש השטח.
רשימה א: מקצועות חובה. נדרשת צבירה של 3.5 נק’.
רשימה ב: כלים כמותיים. נדרשת צבירה של 7.5 נק’ לפחות (3 מקצועות).
הסטודנט חייב ללמוד לפחות קורס אחד מכל אחת משלושת הרשימות להלן:
מס’ מקצוע | שם המקצוע | נקודות |
096310 | תהליכים אקראיים ושימושיהם
או תהליכים סטוכסטיים |
2.5
3.5 |
097324 | שיטות אופטימיזציה
או מודלים לא ליניאריים בחקר ביצועים או אופטימיזציה 1 |
2.5
3.5 3.5 |
096320 | שיטות מתקדמות בסימולציה
או תכנון ניסויים וניתוחם או משחקים לא-שיתופיים |
2.5
2.5 3.5 |
רשימה ג: מקצועות יסוד בהנדסת תעשיה. נדרשת צבירה של 7.0 נק’ לפחות (2 מקצועות).
מס’ מקצוע | שם המקצוע | נקודות |
---|---|---|
096120 | הנדסת איכות | 3.5 |
096324 | הנדסת מערכות שירות | 3.5 |
096326 | אלגוריתמים בתזמון | 3.5 |
097136 | בדיקות שמישות במערכות אינטראקטיביות | 3.5 |
097139 | ניהול שרשראות אספקה מתקדם | 3.5 |
097140 | שיטות מתקדמות בניהול פרוייקטים | 3.5 |
רשימה ד: מקצועות בחירה.
קורס בחירה הוא כל קורס המופיע בתחילת כל סמסטר ברשימת הנדסת תעשיה, כולל קורסים מרשימות ב’ ו- ג’. כמו כן, אם הדבר מועיל לעבודת המחקר, ניתן להחליף קורסים אלה במקצועות אחרים על פי המלצת המנחה ואישור מראש של ראש שטח הנדסת תעשיה.
5 עבודת מחקר לתואר מגיסטר בהנדסת תעשיה
תכנית המגיסטר בהנדסת תעשיה דורשת הצגת תזה כעבודת מגיסטר. כל נושא לתזה יוצג בשלב מקדים כהצעה לעבודת מחקר ותוגש לעיון חברי השטח. עבודת התזה תתבצע בהנחיית מנחה אחראי אשר יחתום על הצעת המחקר.
המנחה האחראי לעבודת מגיסטר יהיה חבר סגל פעיל בשטח הנדסת תעשיה. כאשר נדרש שיתוף פעולה לטובת המחקר, יתכן שיתוף של מנחה נוסף. בנוסף, סטודנט יכול להיות מונחה על ידי איש סגל אחר (בכפוף להוראות בית הספר למוסמכים). במקרה כזה יתבקש הסטודנט להגיש תיאור של עבודת המחקר המתוכננת (בטרם התחלת העבודה על הצעת המחקר) בהיקף של עמוד אחד. תיאור זה יצטרך לקבל אישור של השטח בהנדסת תעשיה.
יתכן מצב בו מסיבות שונות הקשורות לסטודנט או למערכת, לא יתאפשר לסטודנט להשלים תואר M.S.. במצב זה יופנה הסטודנט למסלול M.E. בהנדסת תעשיה.
6 לימוד דוקטורט בהנדסת תעשיה
סטודנטים שהפגינו יכולת גבוהה בהשתלמותם לתואר מגיסטר בהנדסת תעשיה, יוכלו להירשם לתכנית דוקטורט .Ph.D. היקף הדרישות הלימודיות בתכנית הדוקטורט יקבע ע”י ראש שטח הנדסת תעשיה והמנחה בהתאם לרקע של המועמד, כאשר בכל מקרה ידרשו לפחות 10 נקודות לימודי מוסמכים. הדרישות האקדמיות בלימוד לקראת דוקטורט כוללות בחינת מועמדות ושפות זרות. היקף המחקר ואופן ביצוע עבודת התזה, מפורטות בקטלוג בית הספר ללימודי מוסמכים בטכניון. לבוגרי תואר ראשון קיימת אפשרות להתקבל ישר ללימודי תואר דוקטור ב”מסלול מיוחד”. סטודנטים מצטיינים המבקשים להירשם ל”מסלול מיוחד” יפנו אל ראש שטח הנדסת תעשיה.
7 נושאי העיסוק של חברי הסגל בשטח הנדסת תעשיה
הרשימה להלן מציגה מקבץ של נושאי עיסוק הנגזרים משטחי המחקר של חברי הסגל האקדמי בשטח הנדסת תעשיה בפקולטה. נושאי ההתעניינות של חברי הסגל מתעדכנים עם הזמן. קיימת גמישות מחקרית בנושאים המרכיבים את הדיסציפלינות הכלולות בשטח הנדסת תעשיה. ישנה פתיחות רבה מצד חברי הסגל בשטח לרעיונות מקוריים שיהוו בסיס לעבודת מחקר.
לסטודנט בלימודי מוסמכים השוקל בחירת נושא מחקר, מומלץ לקיים פגישות אישיות עם חברי הסגל בשטח, במטרה לגבש הצעת מחקר ולבחור חבר סגל שינחה אותו בביצוע עבודת המחקר.
להלן רשימת חברי סגל-בכיר בשטח הנדסת תעשיה ונושאי העיסוק שלהם:
שם | נושאי עיסוק |
---|---|
פרופ’ בועז גולני | תכנון הייצור והמלאי, ניתוח יעילות ופריון, תכנון מערך ומיקום מתקנים, ניהול פרויקטים, הקצאת משאבים בתנאי אי ודאות. |
פרופ’ יל הרר | ניהול שרשרות הספקה (במיוחד עם העברות אופקיות), מערכות מלאי, מערכות ייצור. |
דר’ גלית יום טוב | הנדסת מערכות שירות (בנית מודלים סטוכסטים לניתוח ותפעול של מערכות שירות, ניתוח סטטיסטי של נתוני מערכות שירות להבנה טובה יותר של הדינמיקה שלהם), אופטימיזציה של מערכות בריאות, בקרה דינמית של מערכות יצור ושירות. |
ד”ר איציק כהן | ניהול פרויקטים, ניהול שרשראות הספקה, מערכות שירות בתחום הבריאות, פיתוח שיטות אחזקה וניטור מתקדמות. |
ד”ר ארז כרפס | בינה מלאכותית, רובוטיקה, תכנון אוטומטי, פסי ייצור חכמים. |
פרופ’ איתן נוה | איכות וחדשנות, ניהול טעויות, גישות חדשות לניהול תיפעול, תיפעול מערכות בריאות |
פרופ’ אבי פרוש | גורם האנושי והנדסה קוגניטיבית, תכן ובדיקת אינטראקציית אדם-
מחשב וחוויית המשתמש, תכן והערכת עבודת צוות במצבים מורכבים וקשים, פיתוח ובחינת למידה מבוססת סימולטורים. |
פרופ’ אבי שטוב | ניהול פרוייקטים, ניהול התפעול, מערכות ERP, ממשקי אדם מחשב, למידה ושכחה. |